A rút luk

Irodalmi Nobel-díjasokhoz szólunk hozzá. Nem szakszerű elemzés, nem átfogó életrajz, csak a mi észrevételeink :)

Irodalmi Nobel-díjasok

Tőlük olvastunk eddig

Mi vagyunk...

Új hozzászólások

  • Minotaur: "– És ez neked kevés?! Mit akarsz?! A pénzedért szeresselek? Vagy azért a hófehér szűzi lelkedért?... (2009.09.29. 13:28) Sötét titkaink
  • Minotaur: Nem mintha egyetértenék a fenti amúgy igencsak feminista általánosítással, de biztos nagy élmény v... (2009.09.17. 23:56) Nem Tess d'Urberville... hálistennek :)
  • Kalap26: Jó volt a könyv... :) (2009.08.20. 18:26) A magányos Barabás
  • Ysteee: úgy néz ki ez a kép, mint "csubakka" :) (2009.08.20. 18:21) Hemingway mosolya

Mi az a rút luk?!

Csak ha végképp nem jöttél rá... Katt ide!

Bérgyilkosok egymás közt

2009.10.01. 11:34 | C.B. | Szólj hozzá!

Harold Pinter: Az étellift

Nos, miután elolvastam, a következőket gondoltam:

Komolyan nem értem.

Komolyan nem látom, mi értelme az egésznek.

Aztán megnéztem a Radikális Szabadidő Színház előadásában.

És rájöttem, hogy rossz hozzáállással közelítettem Pinter darabjaihoz. Ezek, főleg amiket én olvastam (A csönd és A gondnok) talán tényleg olyan darabok, amiket inkább nézni kell és nem olvasni. A helytelen hozzáállás a komolyságomban rejlett. Nagyon tragikus, nagyon antiintellektuális, a modern élet kiúttalansága, blablabla… És ezektől a szavaktól, amiket ráerőltettem az olvasottakra, valami nagyobb durranást vártam, valami mély megrázkódtatást. Na ezt nem kaptam. De mikor láttam előadásként, kaptam abszurd humort és valami olyan homályos érzést, hogy ennek talán mégis van értelme.

Nem lehet ép ésszel túlélni a gyilkolást. És amikor már gondolkodni kezd egy bérgyilkos, az egyenes út a halálba. Mindegy miről gondolkodik, egy kifejezés (mint a feltenni a teát) helyes használatáról, vagy arról, milyen könnyen szétlőhetők a nők, előbb-utóbb eljut addig a kérdésig, hogy miért csinálja amit csinál, és a tettei helyesek-e. Előbb a szavak helyes használatát kell kitalálni, aztán a cselekedetekét. De eddig már nem jut el: ő is éppen ugyanúgy végzi, mint az áldozatai. Azt hiszem ő is egy tipikusan öntudatlan szereplő, szegényke.

„Micsoda csönd. Én vagyok? Hallgatok vagy beszélek? Honnan tudjam? Tudhatok-e ilyesmit egyáltalán? Nekem senki sem magyarázott el semmit.” Részlet A csönd-ből.

(Ja igen, és ajánlom a RSZSZ-t mindenkinek: http://egyetemiszinpad.blogspot.com/ :D)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://arutluk.blog.hu/api/trackback/id/tr291420270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Címkék: pinter
süti beállítások módosítása